bota, bota-s, bota-ska

úterý 11. června 2013



Tradice, historie, poutavý příběh, jednoduchost, kvalita, nadčasovost, barevnost...tak asi tahle slova mě napadají, když si prohlížím botky z kolekce "botas classic 66". Přiznávám, já tenhle typ bot nosím minimálně a jeden pár mi vystačí na mnoho let, ale ten restart a oživení designu 60. let mě tak trochu dojímá. A navíc je to důkaz pro všechny výrobce, že investovat do designu, hledat a podporovat mladé tvůrce, umělce, designéry se vyplatí.

The courage to focus on design and give  a chance to young and talented artists caused not only a little retro revolution, but also a grand comeback of Botas. It  all began with a new line, which was created as a redesign, a school project of Jan Klass and Jakub Korouš in 2007. It was based the model Classic, that came out in 1966. They kept the basic cut and a characteristic stripe on the side and widened the number of colors and their combinations. Botas was trilled with the idea of renewing something that successful and without the need to change technological process of production, they quickly decided to realize theese designs under the name "Botas Classic 66".
And it was a success! Redesign of Classic is not only liked and sold well (which is most important), but it has also won a couple of awards.






V Botaně ve východočeské Skutči se v roce 1963 začala vyrábět sportovní obuv pod názvem Botas. "Botasky" zaznamenaly obrovský úspěch, líbily se, chtěli jsme je všichni...tak moc, že se tak nějak, nevím jak, začalo všem sportovním botám říkat "botasky".
V 90. letech nastal ve firmě velký útlum, výroba stagnovala, začali šít pro jiné výrobce.
Odvaha zaměřit se na design, dát šanci mladým umělcům rozpoutala nejen malou retro revoluci, ale i famózní návrat botasek na výsluní.

Všechno způsobila nová modelová řada, která vznikla jako redesign, jako školní projekt Jana Klasse a Jakuba Korouše na VŠUP v Praze v roce 2007. Vycházeli z modelu CLASSIC, který firma BOTAS předvedla v roce 1966. Zachovali základní střih i charakteristický postranní pruh, rozšířili škálu použitých barev a jejich kombinací. 
Firmu Botas nápad oživit to, co bylo úspěšné, bez nutnosti měnit technologické postupy ve výrobě, nadchnul tak moc, že se návrhy rozhodli realizovat pod názvem "botas classic 66"
No a byl to úspěch! Redesign modelu Classic se líbí a dobře se prodává, což je nejdůležitější, ale získal i řadu ocenění např.: cenu za evropský design ED Awards, Národní cenu za studenstký design, 1. místo v kategorii Výrobce roku v prestižní soutěži Czech Grand Design, aj.



Na stránkách Botas jsem četla  motto: Každá maličkost hraje velkou roli, i když se tak na  první pohled nemusí zdát. Jako mávnutí motýlích křídel... 

Já vím, doba je ukecaná...možná si řeknete "spousta slov a skutek utek". Oni to ale s kvalitou a důrazem na detail myslí vážně a navíc každý pár je 100% MADE in Czech.
Klidně si jedny retro botasky pořiďte, do sbírky, jen tak pro radost, či proto, že se vám líbí, že jedny přesně takové nutně potřebujete.
Pavlína

Foto: Botas a.s.
Facebook Pinterest Twitter Google +1 pošlete to dál

3 komentáře

  1. Tu "každou maličkost" mohu jen potvrdit - v krabici mě dojala i přiložená mini placka na připnutí v barvě bot a další pár barevných tkaniček. A přiložené pohlednice a provedení krabice... spousta radosti v jedné krabici :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, ta komplexnost je další výjimečnost:-) systematicky budují vizuální styl-od obalů až třeba po vzhled interiéru pražského showroomu.

      Vymazat
  2. Boty mého mládí . ...jako by mi někdo ukázal moji panenku z dětství :-)

    OdpovědětVymazat