Interview: Morrows

pondělí 9. září 2013


Stiskla jsem zvonek u dveří, hned vedle výlohy v brněnských Maloměřicích. Za chvíli z nich vyběhla Matylda, nechala se pohladit a očuchala roh naproti ….Matylda je totiž vlkodav. A největší „morrousek“. Hned za ní mě uvítala usměvavá Markéta Sládková. Polovina dvojice, která stojí za značkou Morrows. Uvnitř jsem se pak přivítala s druhou polovičkou dua – Barbarou Slezákovou. 

Barbara je kreativní částí projektu, Markéta zase více myslí na obchodně-ekonomickou stránku, ale role nejsou rozdělené nijak striktně. Naopak rády spolu vymýšlejí, hledají, testují a mluví jedna druhé do „práce“. 

Morrows : „Český design, ruční výroba z brněnské Zbrojovky.“ 

Jak vzniklo Morrows – co bylo na začátku? Byl to nějaký nápad, chuť něco tvořit nebo vás oslovil pro Morrows tak příznačný filcový materiál? 

Barbara: Na začátku všeho bylo grafické studio, já a můj přítel jsme měli chuť se pustit do něčeho nového. Chtěli jsme vyrábět něco, co na českém trhu chybí. Oba jsme odjakživa fanoušci filcu. Tak jsme to zkusili. Postupně jsme obě aktivity oddělili. To jsou nějaké 4 roky zpátky. Zakládající čtyřčlenné seskupení se loni v srpnu přeuspořádalo. Do hry vstoupila Markéta se svým ekonomickým a nezaujatým pohledem na věc.  Spojily jsme síly s chráněnou dílnou, která se stala našim společníkem. Úzce spolupracujeme také se spřátelenou firmou v oblasti tisku a kartonáže. Koncem srpna 2012 tak Morrows zažilo nový start. Pořádně jsme se do toho „obuly“ a snažíme se Morrows posouvat každodenně dopředu.

Filc, jak jste se dostaly k tomuto materiálu? 

Barbara: Odjakživa jsme byli s přítelem jeho fanoušci. Zejména v Německu je to velmi populární materiál a tam jsme se taky hodně inspirovali. Oba jsme studovali v Ateliéru papír kniha na FaVU v Brně. Zpracování filcu a papíru si je velmi podobné. Možná již tehdy se někde usazoval zárodek projektu Morrows. Je to materiál, který jsme měli často v ruce a který nás lákal ke zpracování.


Hlavními kritérii Morrows produktů bylo a stále je využití technologie výseku, kterou máme od samého začátku k dispozici a následná co nejsnazší kompletace – zpravidla šitím, někdy v kombinaci s nýtováním.
 
Markéta: Výhodou filcu je kromě jeho pevnosti také to, že se dá bez obav vyprat v pračce na 30 stupňů bez aviváže a případně vyžehlit. V případě žmolků pak stačí použít odžmolkovač a věc je jako nová. Kdo si na tuto údržbu netroufne sám, rádi mu pomůžeme. I bez dokladu o koupi. Naše věci jsou tak specifické, že je hned poznáme. 

Tipnu si, že jako první produkt vznikla kabelka? Ta se mi zdá být pro vás typická. 

Barbara: Úplně první neoficiální výrobek byla taška na víno, kterou jsme navrhli pro naše kamarády z architektonického studia OOOOX. Vzápětí vznikl první Morrows produkt, což byly brože. Jsou to vlastně výseky dna z tašek na víno. Brože BROCCO M ve tvaru myšáka, motýla – každý v tom vidí něco jiného - se staly naším maskotem. Je pro nás typický a pracujeme s jeho tvarem stále dál.

Markéta: Je to prostě náš Morrowsek. 

Povězte mi něco víc o chráněné dílně, která Morrows produkty vyrábí. 

Barbara: Chráněná dílna je primárně zaměřená na kartonáž, ale pro naši výrobu se zajistilo potřebné vybavení. V řadách zaměstnanců byly vytipovány potenciální švadleny. Jedná se o převážně o paní, které jsou zdravotně znevýhodnění, ale chtějí se pracovně uplatnit. Nemusí být švadlenami profesně, ale stačí, že šijí například pro své děti doma. Protože mají zkušenosti s jiným druhem šití, je to pro ně výzva. Na druhou stranu díky tomu vkládají do výroby vlastní invenci a dokážou nám poradit i z praktické stránky. Díky tomu, že některé z nich jsou neslyšící je komunikace s nimi velmi zajímavá a zábavná – nohama, rukama, kreslit /smích/. Dokonce sami také vymýšlí a realizují v průběhu výroby vlastní nápady. Tak vznikly například náušnice, což byl nápad koordinátorky výroby. 

Kdo testuje výrobky? 

Markéta: Nejvíc asi my dvě. Nosíme a používáme úplně všechno z našeho sortimentu. Obě milujeme černou barvu a je pravda, že na ní většina našich věcí nejvíc vynikne. Díky ní se dá skvěle testovat zpětná vazba okolí. A samozřejmě máme spoustu kamarádů, známých a nadšenců, které občas obdarujeme, občas si něco koupí – jejich zpětná vazba nám moc pomáhá. 

Zaujaly mě Morrows barvy. 

Barbara: Základem byla úplně na počátku černá. Další úvaha byla – ne každý má rád černou, takže nám přibyla světle šedá. K tomu jsme chtěli přidat výraznou barvu a volba padla na limetkovou. A protože je spousta věcí určených pro ženy, tak jsme sáhli po malinové. Jako protipól pro muže jsme pak zvolili naši tzv. „novou“ šedou nebo-li ocelovou. 

Markéta: Ale vyrábíme i na zakázku, kde je na výběr z mnohem širší barevnice. 

Kde hledáte inspiraci pro nové produkty? 

Markéta: Je to zajímavé – v poslední době většinou přichází z okolí či od zákazníků. Tak vznikl například náš Morrows klub společenských her. Přišel k nám zákazník s požadavkem na petanque a nás tento nápad vedl k výrobě dalších společenských her. Nebo například impulsem ke vzniku Morrows kornoutů bylo zadání zákazníka, který chtěl sestavit originální adventní kalendář pro své děti. 
Hodně vycházíme také z tvarů výseků, které máme k dispozici. Snažíme se využít všechen materiál do posledního kousíčku - třeba i jako výplň do polštářů. 

Barbara: Základem naší tvorby je požadavek na multifunkčnost. Naším mottem je něco jako: „ Morrows pro každého v každém věku“. Takže vždycky myslíme při navrhování na to, aby výrobek měl pak spoustu možností použití. Dobrým příkladem je filcová hračka YARRA, která může být nejen kamarádem na hraní pro děti, figurkou v Člověče ale i obalem na láhev vína pro dospělé či díky své pratelnosti i ozdobou plotu. 

Při vaší červnové prezentaci na Open Space Marketu v Brně mě hodně zaujalo, že provozujete tzv. Pop Up Store. 

Barbara: Nápad realizace Pop Up Store vycházel z naší potřeby zázemí dílny, vzorkovny a prodejny. Naše zázemí rovněž tedy slouží pro osobní kontakt se zákazníky. Náš Pop Up Store je postavený na myšlence flexibility. Tak jak doplňujeme náš sortiment, měníme i náš obchod. Pokaždé když k nám zákazník přijde, měl by najít úplně něco jiného – jiné téma a nové nápady. 

Názvy vašich produktů asi kdejakého zákazníka nenechají bez úsměvu na tváři. 

Markéta: Morrows má rád humor. Má svůj vlastní jazyk a rád používá slovní hříčky. Při jejich vymýšlení se obě hodně bavíme. 

Prozradíte mi, co nového najdou ve vašem Pop Up Store či v e-shopu zákazníci v dalších měsících? 

Barbara: Připravujeme kolekci zaměřenou na děti, nové tašky, nějaké vánoční novinky a  rozšíříme také Morrows klub společenských her (o šachy a jiné hry). Také chystáme novou kampaň – nový způsob prezentace. Kamarádíme se s Applem a baví nás tyto trendy. Brzy nás najdete v galerii vsco.co a na Pinterestu.  Rozhodně je na co se těšit.
Ať se vám moc daří! Děkuju za rozhovor.

Barbara Slezáková /vlevo/ a Markéta Sládková
Morrows - jejich rotující "r" v názvu v plné záři


Standradní barevnice Morrows - limetková, malinová, světle šedá, ocelově šedá a černá.





















Příjemné pondělí přeje

Renata
Facebook Pinterest Twitter Google +1 pošlete to dál

2 komentáře