Maastricht I / Selexyz Bookstore

pondělí 28. října 2013




Před dvěma týdny jsem byla v Maastrichtu. Pravidelný čtanář mých anunkových cestovních příspěvků už tuší, že zase na kongrese. Opět jsem tedy neměla moc času na to, abych si tohle prima univerzitní město užila plnou měrou, ale to hlavní, na co jsem se už dopředu moc těšila, to se mi podařilo zvládnout. Když jsem se totiž chystala na cestu, zjistila jsem, že v Maastrichtu je nádherné knihkupectví, které dokonce stojí na čele žebříčku dvaceti nejkrásnějších knihkupectví na světě.

Two weeks ago we have met Klara, finally! Klara lives just 100 km from Maastricht and I have been there for a congress. We had no time to discover this beautiful university city too much, but we have two posts about nicely converted churches. Today the first one - Selexyz book store, one of the 20 most beautiful book stores in the World!  Church was built at 13th century and served its basic role exactly 500 yers. Then was confiscated by Napoleon and space was used for army purposes. Through ages it was also City archive, storage or bike parking place. Bookstore from 2005. Black steel composition into traditional space, lots of nice book and one of the best coffee at the city. Enjoy! Next issue other church, this time a hotel written by Klara. 

Mimochodem, v tom seznamu dvaceti nejkrásnějších knihkupectví na světě je i Alexis, z Bratislavy. Taky jsem tam byla a koupila si nádhernou knihu Štiavnické interiéry. Kdybyste ho ale chtěli vidět, musím vás zbrzdit před návštěvou, knihkupectví už neexistuje. Ale držím původním majitelům palce, aby se jim dařilo jinak a jinde, ale to je na jiný a dlouhý neveselý příběh.



Dnešní příspěvek je o "bookstore" v Maastrichtu. Kostel byl postaven na konci 13. století a svému účelu sloužil přesně pět set let. Pak přišel pan Napoleon a - konkrétně v roce 1794 - kostel zabavil pro armádní potřebu. V dalších letech budova sloužila jako městský archiv, sklad, nebo parkoviště jízdních kol. V roce 2005 přišla společnost Boekhandels Groep s myšlenkou přetvořit tento prostor na knihkupectví. A já musím říct, že se jim to opravdu moc povedlo.



O proměnu gotické stavby na moderní prostor, kde se, jak se nabízí říci "snoubí", tradice a architektura se postarala amsterdamská achritektonická kancelář Merkx + Girrod architekti, kterým se povedlo zvětšit prodejní plochu knihkupectví pomocí vestavěné třípatrové konstrukce z černé oceli. Kromě 1200 m2 prodejní plochy v tomto prostoru je i původní kostelní budova rozdělena na sekce mezi sloupovím. Já  se nejvíce pohybovala v té o designu a architektuře. Ne snad, že by mě krásná literatura nebavila, ale v Selexyz mají většinu knížek pouze v Holandštině, zatímco knížky z oboru architektura a design byly převážně v Angličtině. Tak jsem si hned tři zakoupila.



A když jsme u těch sekcí, v té uplně nejzadněší, v lodi kostela, hned vedle kavárny kde prý dělají nejlěpší kávu ve městě, jsme se poprvé v životě "in vivo" potkaly s Klárou, která to sem má ze svého aktuálního domova v Düsseldorfu kousek. Tak už znám všechny tři své spolublogerky osobně! Bylo to velmi příjemné a inspirativní setkání, ale na kávu jsme šly do jiného kostela. A o tom vám právě Klára poví zase příště. Tady je malá ochutnávka, bronzový vchod navržený Ingo Maurerem.




Facebook Pinterest Twitter Google +1 pošlete to dál

2 komentáře